Ezek a traktorversenyek léteznek ma

Az embernek van egy olyan szokása, hogy képes mindenből versenyt csinálni. Ha felidézzük a gyerekkorunkat, akkor minden arról szólt, hogy ki eszi meg előbb az ebédet, ki tud gyorsabban futni, ki takarítja ki előbb a szobáját. Ha valamit kihívás nélkül kellett volna csinálnunk, akkor talán neki sem állunk, éppen ezért kapóra jöttek a versenyek.

Természetesen a vitatkozó testvéreken kívül még valamit elértünk ezzel: a kihívás iránti rajongást. Ez a generáció ma ugyanúgy folytatja a szokásait, főleg, hogy ma már szó szerint bármiből versenyt lehet csinálni. De mi a helyzet a traktorokkal?

Versenyek a gyorsaság alapján

Amikor elképzelünk magunk elé egy traktort, akkor dolgozó embereket és hatalmas búza- vagy kukoricatáblákat látunk. Egyeseknek inkább az jut eszébe, amikor egy szántóföld mellett kell elmenniük autóval, és pont a kombájnokat kell kerülgetniük. Ki hinné, hogy ezek a nagy járművek gyorsasági versenyeken vesznek részt? Egy traktor nem úgy lett megtervezve, hogy 100 km/órás sebességgel hasítson a kukoricák között, azonban egy kis tuningal rengeteg kihozható belőle. Amerikában szeretik próbára tenni az emberi határokat, így a Guinness Rekordok Könyve is előkerül.

Éveken keresztül a világ leggyorsabb traktorjának a sebessége 166 km/óra volt, ami önmagában is szép eredménynek számít. A rekordokban azonban az a legjobb, hogy meg lehet dönteni, így teljesen természetes, hogy az amerikaiak újabb próbálkozásoknak vetették alá magukat. Pedig, képzeljük el, ahogy a tonnás súlyt elérő traktor ezzel a sebességgel száguld el mellettünk az autópályán! Minden bizonnyal tátott szájjal néznénk utána.

A 166 azonban nem volt elég, úgyhogy újabb próbálkozást hajtottak végre. A JCB Fastrac Two nevű traktort szinte teljesen átalakították, amiről egy Forma 1-es csapat gondoskodott. A külsejét úgy alakították, hogy áramvonalasabb legyen, majd megpróbáltak a lehető legjobban lefaragni a súlyából. Természetesen szükség volt egy tapasztalt és bátor pilótára is, aki nem fél az új kihívásoktól. Végül Guy Martin ült a vezetőfülkébe, majd két körön keresztül beleadott mindent. Ezáltal megszületett az új Guinness Rekord, nem kevesebb, mint 217,3 km/órás átlagsebességgel.

Az erőpróba versenye

Léteznek olyan versenyek is, ahol sokkal logikusabb kihívások várják a gazdákat, mint a Traktor Pulling nevezetű összetűzés. Magyarul húzóversenynek hívhatjuk, mivel éppen arról van szó, hogy a mezőgazdasági járműveknek el kell húzniuk egy bizonyos nagyságú súlyt az előre felállított pályán. Ebben az esetben minden földműves bebizonyíthatja, hogy a gépe a legerősebb, ahol a nyertes elnyeri a többiek tiszteletét.

Ez a verseny úgy néz ki, hogy a traktorra rákötnek két pótkocsit, amit szó szerint telepakolnak. Ezután el kell húzni a súlyt a nagyjából 100 méter hosszú pályán. Első ránézésre könnyűnek tűnhet a feladat, azonban nem párszáz kiló extra tömegről beszélünk, hanem lényegesen többről. Az is nehezíti a helyzetet, hogy amennyiben több traktor is teljesíti a pályát, akkor újra kell kezdeniük, azonban még több rakománnyal. A nézők ezeket a pillanatokat szeretik a legjobban, mivel gyakoriak a balesetek.

Az amerikaiak már a 30-as évek elején versenyeztek egymással, senki sem lepődik meg azon, hogy éppen az ő ötletük. Azonban érdemes megjegyezni, hogy ebben a korszakban sokkal érdekesebbek voltak a versenyek, mivel a súlyt valódi emberek adták, ahol az nyert, aki több embert tudott elvenni. Sajnos (vagy nem) mára veszélytelen rakománnyal teljesítik a feladatokat.

A vezetők versenye

Végül jöhet a tudás fitogtatása, ahol a gépek mellett a vezetők is összemérik a képességeiket. Itt inkább az emberi ügyességről van szó, bár nem feledkezhetünk meg a traktorok minőségéről sem. Az Európa-bajnokságok gyakran hoznak egy új traktort, amit aztán a vezetőknek kell kipróbálniuk, hogy bemutassák a képességeit.

Ezek a szponzorok a legnagyobb cégek közül kerülnek ki, így általában a John Deere (lásd gepkozvetito.hu) vagy a Michelin szokott megjelenni, ahol előbbi az erős motorról, utóbbi pedig a megbízható abroncsról gondoskodik. A résztvevők viszont egészen más módon kerülnek kiválasztásra, ugyanis egy weboldalon keresztül kell regisztrálniuk, ahol a legtöbb lájkot kapók kapnak majd hivatalos meghívást. A szerencsés (vagy sok követővel rendelkező) 16 ember ezután eljut a Michelin tesztüzemébe, hogy képviseljék az országukat.

A tesztüzemben a pályák adottak, nem kevesebb, mint 19 közül lehet választani. Ez azt jelenti, hogy a résztvevőknek csak a tudásukról kell gondoskodniuk, minden mást a márkák adnak. Hamar ki szokott derülni, hogy a 300 lóerős motorral rendelkező traktorok és a 29 tonnás pótkocsik nem számítanak játéknak, a vezetőknek ki kell használniuk a saját stílusukat. Mindenki maga dönti el, hogy milyen stratégiát használ, és a traktor beállításába is van beleszólása, például módosítania kell a nyomásokat. Itt nemcsak a gyorsaságról van szó, figyelembe veszik a sebességet, az üzemanyagot és egyéb, mezőgazdasági szempontokat is. Csak annak érdemes jelentkeznie, aki tényleg ismeri a traktorokat.

Megosztás

A következők is érdekelhetnek

Egy otthoni medence tavasztól őszig fitten tarthat minket

2024. július 14.|

Ahhoz, hogy mindig frissek és fittek legyünk, megfelelő életmódra van szükség. A rendszeres testmozgás pedig ennek egyik alappillére. Akinek medence van az udvarában, annak mindenképp érdemes kihasználni ezt a lehetőséget, hiszen a rendszeres pancsolás fitten

Miért olyan fontos a megfelelő szigetelés?

2024. március 23.|

Az energiaárak drágulása rávilágított arra, hogy nemcsak a fűtési rendszer korszerűsítésére kell figyelmet fordítaniuk a háztulajdonosoknak, hanem a szigetelésre is. A szigetelés állapota nagyban befolyásolja a fűtési költségeinket, de számos más tényezőt is.