Az embernek van egy olyan szokása, hogy képes mindenből versenyt csinálni. Ha felidézzük a gyerekkorunkat, akkor minden arról szólt, hogy ki eszi meg előbb az ebédet, ki tud gyorsabban futni, ki takarítja ki előbb a szobáját. Ha valamit kihívás nélkül kellett volna csinálnunk, akkor talán neki sem állunk, éppen ezért kapóra jöttek a versenyek.
Természetesen a vitatkozó testvéreken kívül még valamit elértünk ezzel: a kihívás iránti rajongást. Ez a generáció ma ugyanúgy folytatja a szokásait, főleg, hogy ma már szó szerint bármiből versenyt lehet csinálni. De mi a helyzet a traktorokkal?
Versenyek a gyorsaság alapján
Amikor elképzelünk magunk elé egy traktort, akkor dolgozó embereket és hatalmas búza- vagy kukoricatáblákat látunk. Egyeseknek inkább az jut eszébe, amikor egy szántóföld mellett kell elmenniük autóval, és pont a kombájnokat kell kerülgetniük. Ki hinné, hogy ezek a nagy járművek gyorsasági versenyeken vesznek részt? Egy traktor nem úgy lett megtervezve, hogy 100 km/órás sebességgel hasítson a kukoricák között, azonban egy kis tuningal rengeteg kihozható belőle. Amerikában szeretik próbára tenni az emberi határokat, így a Guinness Rekordok Könyve is előkerül.
Éveken keresztül a világ leggyorsabb traktorjának a sebessége 166 km/óra volt, ami önmagában is szép eredménynek számít. A rekordokban azonban az a legjobb, hogy meg lehet dönteni, így teljesen természetes, hogy az amerikaiak újabb próbálkozásoknak vetették alá magukat. Pedig, képzeljük el, ahogy a tonnás súlyt elérő traktor ezzel a sebességgel száguld el mellettünk az autópályán! Minden bizonnyal tátott szájjal néznénk utána.
A 166 azonban nem volt elég, úgyhogy újabb próbálkozást hajtottak végre. A JCB Fastrac Two nevű traktort szinte teljesen átalakították, amiről egy Forma 1-es csapat gondoskodott. A külsejét úgy alakították, hogy áramvonalasabb legyen, majd megpróbáltak a lehető legjobban lefaragni a súlyából. Természetesen szükség volt egy tapasztalt és bátor pilótára is, aki nem fél az új kihívásoktól. Végül Guy Martin ült a vezetőfülkébe, majd két körön keresztül beleadott mindent. Ezáltal megszületett az új Guinness Rekord, nem kevesebb, mint 217,3 km/órás átlagsebességgel.
Az erőpróba versenye
Léteznek olyan versenyek is, ahol sokkal logikusabb kihívások várják a gazdákat, mint a Traktor Pulling nevezetű összetűzés. Magyarul húzóversenynek hívhatjuk, mivel éppen arról van szó, hogy a mezőgazdasági járműveknek el kell húzniuk egy bizonyos nagyságú súlyt az előre felállított pályán. Ebben az esetben minden földműves bebizonyíthatja, hogy a gépe a legerősebb, ahol a nyertes elnyeri a többiek tiszteletét.
Ez a verseny úgy néz ki, hogy a traktorra rákötnek két pótkocsit, amit szó szerint telepakolnak. Ezután el kell húzni a súlyt a nagyjából 100 méter hosszú pályán. Első ránézésre könnyűnek tűnhet a feladat, azonban nem párszáz kiló extra tömegről beszélünk, hanem lényegesen többről. Az is nehezíti a helyzetet, hogy amennyiben több traktor is teljesíti a pályát, akkor újra kell kezdeniük, azonban még több rakománnyal. A nézők ezeket a pillanatokat szeretik a legjobban, mivel gyakoriak a balesetek.
Az amerikaiak már a 30-as évek elején versenyeztek egymással, senki sem lepődik meg azon, hogy éppen az ő ötletük. Azonban érdemes megjegyezni, hogy ebben a korszakban sokkal érdekesebbek voltak a versenyek, mivel a súlyt valódi emberek adták, ahol az nyert, aki több embert tudott elvenni. Sajnos (vagy nem) mára veszélytelen rakománnyal teljesítik a feladatokat.
A vezetők versenye
Végül jöhet a tudás fitogtatása, ahol a gépek mellett a vezetők is összemérik a képességeiket. Itt inkább az emberi ügyességről van szó, bár nem feledkezhetünk meg a traktorok minőségéről sem. Az Európa-bajnokságok gyakran hoznak egy új traktort, amit aztán a vezetőknek kell kipróbálniuk, hogy bemutassák a képességeit.
Ezek a szponzorok a legnagyobb cégek közül kerülnek ki, így általában a John Deere (lásd gepkozvetito.hu) vagy a Michelin szokott megjelenni, ahol előbbi az erős motorról, utóbbi pedig a megbízható abroncsról gondoskodik. A résztvevők viszont egészen más módon kerülnek kiválasztásra, ugyanis egy weboldalon keresztül kell regisztrálniuk, ahol a legtöbb lájkot kapók kapnak majd hivatalos meghívást. A szerencsés (vagy sok követővel rendelkező) 16 ember ezután eljut a Michelin tesztüzemébe, hogy képviseljék az országukat.
A tesztüzemben a pályák adottak, nem kevesebb, mint 19 közül lehet választani. Ez azt jelenti, hogy a résztvevőknek csak a tudásukról kell gondoskodniuk, minden mást a márkák adnak. Hamar ki szokott derülni, hogy a 300 lóerős motorral rendelkező traktorok és a 29 tonnás pótkocsik nem számítanak játéknak, a vezetőknek ki kell használniuk a saját stílusukat. Mindenki maga dönti el, hogy milyen stratégiát használ, és a traktor beállításába is van beleszólása, például módosítania kell a nyomásokat. Itt nemcsak a gyorsaságról van szó, figyelembe veszik a sebességet, az üzemanyagot és egyéb, mezőgazdasági szempontokat is. Csak annak érdemes jelentkeznie, aki tényleg ismeri a traktorokat.
A következők is érdekelhetnek
Ilyen hatásokkal lehet szervezetünkre az, ha nekiállunk sportolni
Köztudott tény, hogy a rendszeres fizikai aktivitás számos előnyös hatással bír szervezetünkre, amelyet az egészségügyi szakemberek és kutatók folyamatosan hangsúlyoznak.
Egy otthoni medence tavasztól őszig fitten tarthat minket
Ahhoz, hogy mindig frissek és fittek legyünk, megfelelő életmódra van szükség. A rendszeres testmozgás pedig ennek egyik alappillére. Akinek medence van az udvarában, annak mindenképp érdemes kihasználni ezt a lehetőséget, hiszen a rendszeres pancsolás fitten
Miért olyan fontos a megfelelő szigetelés?
Az energiaárak drágulása rávilágított arra, hogy nemcsak a fűtési rendszer korszerűsítésére kell figyelmet fordítaniuk a háztulajdonosoknak, hanem a szigetelésre is. A szigetelés állapota nagyban befolyásolja a fűtési költségeinket, de számos más tényezőt is.