Öt szinten alapuló Ornish-diéta, ami fogyaszt és az érrendszerre is vigyáz

Amikor meghalljuk a diéta szót, akkor rossz emlékeink lesznek. Az Ornish-diéta viszont egy egészen új megközelítés, ami nemcsak tartós fogyást hoz, hanem az érrendszert is erősíti.

Ez a különleges módszer dr. Dean Ornish nevéhez fűződik, aki még a 70-es években készítette el a speciális, főleg növényi alapú étrendjét. A célja mindig ugyanaz, védeni a szív- és érrendszert, hogy a leadott kilók mellett az egészségünket is garantáljuk. Az étrend feltalálója nagyon is tudja, hogy miről beszél, hiszen mindennap foglalkozik ezzel a témával, mint kardiológus és a Kaliforniai Egyetem klinikai professzora. A nevéhez fűzhető még a Betegségmegelőzési Orvostudományi Kutatóintézet megalapítása is, tehát biztosak lehetünk benne, hogy az emberek egészsége vezeti.

Az általa kifejlesztett diéta sokkal jobban hasonlít egy életmódhoz, ahol szinte teljesen száműzzük a magas telítettzsír-tartalmú élelmiszereket, a szénhidrátokat és az állati eredetű fehérjéket. Emellett a rendszeres testmozgást is előírja, ami lehet aerobik is. Nagy hangsúlyt fektet még a stresszkezelésre, valamint támogatja a szociális kapcsolatokat, hogy a szellemi egészségünk tovább segítse az életmódunkat.

Az Ornish-diéta alapja

Az Ornish-diéta alapja, hogy az ételeket öt csoportba kell osztani, ahol az egyes jelöli a legegészségesebbeket, az ötös pedig a legegészségtelenebbeket. Az is fontos, hogy az étrendnek mindössze 10 százaléka zsiradék, abból is csak a jobb fajták. A doktor követői egy év alatt 10 kilót szoktak fogyni, és ezt később sem szedik vissza, legalábbis nem mindet. Érdekes, hogy a diéta nem tilt semmilyen ételt, hanem inkább a kategorizálást választja, így azonnal láthatjuk, hogy miből tudunk többet fogyasztani, és hogy mit kell mérsékelnünk.

Az öt csoport

Az egyes csoportba tartoznak a legegészségesebbek, tehát a zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonák, hüvelyesek, a tojásfehérje, az omega-3 zsírsavban gazdag olajok.

A kettes csoportba szintén egészséges választásokat kapunk, azonban itt már csökkenteni kell a mennyiséget. Ide kerülnek a diófélék, avokadó, olívaolaj, lazac, befőzött gyümölcsök, zöldségkonzervek, koffeinmentes italok, valamint a szójaszósz.

A harmadik csoport a közepesen egészséges kategória. Ebbe kerül a tőkehal, tonhal, tenger gyümölcsei, finomított cukor, telített zsírsavak, és a normális zsírtartalmú tejtermékek.

A negyedik csoport a kevésbé egészséges ételeket gyűjti össze. Ezek a zsírok, a zsíros húsok, a baromfi, és az olyan halak, amikbe magasabb lehet a higanytartalom. Itt van még a magas zsírtartalmú tej, a margarin és a majonéz is.

Végül jön az ötödik csoport, amik a legkevésbé egészségesek, tehát a legkevésbé ajánlottak. A vörös húsok, a rántott halak és húsok, a tojássárgája, a felvágottak, a belsőségek, a vaj, a tejszín, a pálmaolaj és minden, ami bővelkedik a transz- és telített zsírsavakban.

Ha kíváncsiak vagyunk az ötfokozatú étrend elkészítésére, akkor a Femina oldalán találunk pár tippet. Lehet, hogy nem fogjuk teljes mértékben követni, azonban egy próbát biztosan megér.

Megosztás

A következők is érdekelhetnek

Miért olyan fontos a megfelelő szigetelés?

2024. március 23.|

Az energiaárak drágulása rávilágított arra, hogy nemcsak a fűtési rendszer korszerűsítésére kell figyelmet fordítaniuk a háztulajdonosoknak, hanem a szigetelésre is. A szigetelés állapota nagyban befolyásolja a fűtési költségeinket, de számos más tényezőt is.

Helyes és helytelen fogmosási szokások

2024. március 19.|

A fogszuvasodás meglehetősen gyakori fogprobléma, és nem is gondolnánk, de emberek millióit érint szerte a világban. Ennek egyik oka az, hogy bár mosunk fogat, de azt nem a megfelelő módon tesszük.

Ez lehet álmaid munkája, ha fontos számodra a sport

2023. november 20.|

Az idősebbek gyakran hangoztatják, hogy olyan szakirányba próbáljunk meg elhelyezkedni, mely igazán közel áll a szívünkhöz, ennek köszönhetően a későbbiekben a hobbink lesz majd a munkánk.