Sportolj a természetben! – Miért és hogyan érdemes a szabadban sportolni?

Hamarosan itt a nyár, közeleg a kellemes idő, egyre inkább a szabadba vágyunk, minthogy otthon üljünk a négy fal között. A szabadtéri programok esetén nem csak a fesztiválokra, evés – ivásra kell gondolni, hanem tegyünk egy lépést egészségünk érdekében, változtassunk befásult rutinunkon, és menjünk sportolni a természetbe!

Ha korábban nem tartoztunk az aktívan, rendszeresen, hobbiból sportoló emberek közé, az sem baj, a jó idő pont elég indok arra, hogy most kezdjük el. Kültéren számtalan mozgásforma közül választhatunk, ehhez adunk most néhány tippet és tanácsot, az smag.hu portál összeállítása alapján.

Miért szórakoztatóbb és eredményesebb a szabadban edzeni?

Rengeteg előnyt élvezhetünk azzal, ha a természetbe megyünk ki sportolni. Az év ezen szakaszában már magas dózisban szívhatunk magunkba D vitamint a kedvező napsugárzás hatására, ami által nem csak energikusabbak és erősebbek leszünk, de bőrünk színe is szebb és barnább lesz, a friss és oxigéndús levegő pedig kedvező hatást fejt ki az éjszakai alvás minőségére. Az edzés és sportolás közben érdemes odafigyelni a helyes légzésre, mert csak így lesz megfelelő a mozgás közben az oxigénfelvétel.

Gondolj csak bele! Hol van friss levegő, több oxigénnel? Egy zöld környezetben vagy a zsúfolt, párás, elhasznált levegőjű konditeremben? A kérdés költői és mindannyian tudjuk a választ. Ha eddig kevés indokod volt arra, hogy kültéri mozgásba kezdj, akkor mondunk még egyet. Az esetek túlnyomó részében, ha kint sportolunk, az nem kerül semmibe, ugyanis ingyenes, nem kell se teremdíjat, se pályadíjat fizetnünk. Mivel kilépsz a rutinodból és a komfortzónádból, új környezetbe kerülsz, magával hozza azt a szintén kedvező hatást, hogy új emberekkel ismerkedhetsz meg, új barátok tehetsz szert. Ha még kreatívabb vagy, akkor házi kiskedvencedet, kutyádat is nyugodtan vond bele a mozgásba, így mindketten jól jártok.

Ha csak most kezded a sportolást

Először is mérd fel, milyen edzettségi szinten vagy, ettől függően tárul eléd több lehetőség. Ha korábban inkább passzív életmódot folytattál, akkor rövidtávú és idejű mozgásformát érdemes választanod, pl. a kocogást, vagy túrázást. Ami viszont nagyon fontos – és ez nem csak kezdőkre, de haladó, profi sportolókra is igaz -, hogy kezdd bemelegítéssel. Érdemes továbbá a nagyobb terhelésnek kitett térdet és bokát is átmozgatni, nyújtani, ezzel elkerülni az esetleges sérüléseket, baleseteket.

Amennyiben kalóriát szeretnél égetni, akkor legalább 45 percig aktívan végezd a kiválasztott tevékenységet, hiszen ezután vált át a szervezeted a kalóriaégetésre, sőt, a sport befejezése után akár még 14 óráig is eltarthat ez az állapot. A kalóriafogyasztásod mértéke függ a testsúlyodtól is, miszerint minél több felesleg van rajtad, annál többet tudsz elégetni belőle. Példának kedvéért azt kell belátni, hogy kb. 1 órányi könnyebb mozgással (túra, kocogás) kb. 1 tábla csokinak megfelelő kalóriától tudunk megszabadulni. Ha túrázni készülsz, ne feledkezz meg a vízálló ruházatról, rovarriasztó krémről.

Rendszeres edzés esetén alakítsd át a beltéri tervedet kültérire

Korábban leírtuk, mennyi számos előnyre tehetsz szert, ha kültéri edzést választasz, ezért azt javasoljuk, amennyiben eddig volt beltéri edzésterved, akkor azt alakítsd és tervezd át úgy, hogy kültéren is végezhesd. Amíg bent gépekkel és eszközökkel gyúrtál, addig kültéren érdemes áttérni a saját testsúlyos gyakorlatokra, így állhatunk saját magunk rendelkezésére. Ezek ráadásul az egyensúlyérzéket is hatékonyan fejlesztik, továbbá jelentősen meg tudják dolgoztatni a vázizmokat. Ne szalaszd el a lehetőséget a mozgásra akkor sem, ha éppen nyaralni vagy.

A karantén alatt rengetegen kényszerültek otthon edzeni, ilyenkor többnyire szintén csak a saját testsúlyunkat használtuk. Ezeket az edzéseket egy az egyben lehet kivitelezni a szabadban is. Ha elakadtál az ötletekben és a tervezésben, számos alkalmazást találhatsz a témában, melyek segítenek összeállítani a tervedet. Kezdd a keresést a nagyobb sportruházati márkák appjai között, biztos találsz segítséget.

Hozd magad igazán jó formába az edzésben

Amennyiben gyakran edzel kondiban, illetve szereted a funkcionális edzéseket is, és újabb kihívásokat szeretnél találni, ajánljuk figyelmedbe a street workoutot, amivel városszerte egyre több helyen találkozhatsz. Nyilván itt is találhatunk könnyebb gyakorlatokat, amennyiben kezdők vagyunk. Ha a húzódzkodás, tolódzkodás, lábemelés már a kisujjadban van, szerezz be egy TRX-et, amit az egyik rúdra felakasztva még változatosabbá teheted az edzésed.

Itt is felhívjuk a figyelmedet az edzős, telefonos alkalmazásokra, amik hatékony segítséget tudnak nyújtani sportolásod során. Ha viszont ez nem lenne elég, rengeteg Youtube videót, Insta-oldalt is találni fogsz, melyek kifejezetten a street workout mozgásformára specializálódtak. Mint minden más edzés esetén, itt is igaz, hogyha fejlődni szeretnél, akkor mindig keress új kihívásokat, elérendő célokat.

Ha ez még mindig nem elég és extrém sport fan vagy

Tengerparti nyaralásod ideje alatt az unalmas napozás, fürdőzés és városnézés mellett szánhatsz egy kis időt a vízi sportokra is. Tengerpart közelében nyilván több lehetőséged lesz erre, mint itthon, kezdve akár a búvárkodástól a SUP-ig. Ha családdal vagy a pároddal mész, a kajakozást vagy a raftingot is ajánljuk, persze, csak ha elég gyakorlott úszó vagy. Ha pedig inkább a sebesség szerelmese vagy, a jet ski a te vízi sportod.

Megosztás

A következők is érdekelhetnek

Megszűnik a Digi Sport

2022. június 25.|

2022. július 1. után a Digi Sport csatorna megszűnik, nem fog tovább közvetíteni semmilyen sport műsort. 13 évnyi működés után tehát végéhez ért az ország egyik legnépszerűbb csatornája.

  • Fotó: AFP

Az elájult műúszót edzője mentette ki a vizes vb-n

2022. június 24.|

A budapesti FINA világbajnokság majdnem tragédiával végződött, amikor az amerikai műúszó eszméletét vesztette a medencében. Anita Alvarez esete hatalmas ijedtséget keltett az emberekben, amiről az egész világon beszámoltak.